Începând cu vârsta de 3 ani, cei mici reușesc să stea într-un picior aproximativ 3 secunde. Deși nu pare o achiziție la fel de importantă ca mersul, acest sprijin unipodal (așa cum este numit el în literatura de specialitate) este punctul de plecare pentru activități complexe precum urcatul și coborâtul scărilor.

Cum măsurăm cât poate suține poziția?

  1. Prin comenzi simple de tipul “ridică genunchiul la burtică”; este posibil să fie nevoie să învățați împreună câteva părți ale corpului;
  2. Prin imitație – încearcă să stai și tu ca mine;
  3. Jocuri de rol – imitați animale care stau într-un picior, precum barza;
  4. Lovim mingea cu piciorul.

Pe lângă timpul pe care îl putem cronometra este important de observat dacă reușește la fel cu amândouă piciorușele. Dacă încercăm cu copii mai mari, îi putem ruga să numere ei. Ca să fim siguri că nu spun numerele prea rapid, ci cât mai aproape de o secundă reală, putem începe cu 21, 22, 23…

Urcatul și coborâtul scărilor

Împreună cu acest sprijin unipodal de circa 3 secunde, copilul poate urca și coborî trepte, cu sprijin (folosind mâna curentă) și alternând picioarele.

Copiii mai mari de 4 ani au un sprijin unipodal de peste 3 secunde și acest lucru le permite să urce și să coboare trepte fără sprijin (obligatoriu alternativ).

Cum exersăm sprijinul unipodal ?

  1. Cel mai simplu ar fi să folosim metodele pe care le-am descris mai sus pentru testare;
  2. Lovitul unei mingii cu piciorul sau pur și simplu sprijinind piciorul pe o minge sau o cutie/scară.
  3. Dacă activitățile par dificile, încercăm să ne asigurăm că echilibrul în mers este suficient de bun, încercând să organizăm trasee speciale: diverse suprafețe instabile precum nisip sau iarbă, sau dacă suntem în casă pe salteluțe sau perne/păturici și peste diverse obstacole.

Cel mai important e să vă distrați exersând și dacă se poate, încercați să implicați cât mai mulți membri ai familiei. În articolele viitoare vom reveni cu mai multe idei distractive.